Motoráky

M 131.1443

Foto: OZ Spoločnosť Považskej Dráhy Žilina

M 131.1443 "Hurvínek"

(Banícky expres)

Motorový vozeň M 131.1443 (r. v. 1955, výrobca Tatra Studénka, výrobné číslo 54 106), je ľahký dvojnápravový motorový vozeň určený pre osobnú dopravu na miestnych železniciach. Poháňa ho vzduchom chladený nepreplňovaný dvanásťvalcový vznetový motor Tatra T 301. Hnaciu nápravu poháňa prostredníctvom mechanickej, pneumaticky radenej štvorstupňovej prevodovky typu Mylius. Konštrukcia motorového vozňa bola inšpirovaná úspechom nemeckých motorových vozňov typu MAN s prevodovkou Mylius, prevádzkovaných na území Čiech v období Protektorátu Čechy a Morava. Maximálna rýchlosť 60 km/h.

JAZDÍ V TIETO DNI:

 16.07.2022

 

 

M 274.004 "Modrý šíp"

(Expres 34 Tunelov)

Motorové vozne radu 274.0 boli vyvinuté a vyrobené v závodoch Škoda Plzeň v tridsiatych rokoch minulého storočia. Ide o štvornápravové motorové vozne s elektrickým prenosom výkonu konštruované na maximálnu rýchlosť 100 km/h. Vozne boli pôvodne určené na vedenie rýchlikov na menej frekventovaných tratiach ČSD. Rychlíkové motorové vozne radu M 274.0 predstavovali nielen vrchol výroby motorových vozňov v Škodových závodoch, ale svojim technickým a estetickým riešením patrili k tomu najlepšiemu, čo v tom čase mali ČSD v tomto segmente vozidiel k dispozícii. Tento unikát vyrobený v roku 1934 je dnes jediným prevádzky-schopným vozidlom tejto série na území celého bývalého Česko - Slovenska.

JAZDÍ V TIETO DNI:

 23.07.2022  13.08.2022  27.08.2022

M 272.004
 

 

M 262.004

M 262.004 "Fontána"

(Expres 34 Tunelov)

Je rýchly štvornápravový motorový vozeň, určený pre prevádzku na hlavných tratiach. Rok výroby 1949. Prvé motorové vozne boli dodané roku 1949 a výroba bežala až do roku 1960. Konštrukčne ide o štvornápravový motorový vozeň s elektrickým prenosom výkonu. Poháňa ho dvanásťvalcový nepreplňovaný vznetový motor K 12 V 170 DR s priamym vstrekom paliva a menovitým výkonom 301 kW, umiestnený v prednom podvozku. Ten je spojený Hardy spojkou s jednosmerným elektrickým generátorom SS 53/28x4, ktorý poháňa dva paralelne zapojené trakčné sériové motory v zadnom podvozku. Základom motorového vozňa je pevný rám, na ktorom je umiestnená skriňa celokovovej konštrukcie. Na podvozkoch je uložená bez použitia kolísky. Ložiská sú v podvozkoch vedené ojničkami so zakomponovaným odpružením vinutými pružinami primárneho vypruženia. Sekundárne vypruženie obstarávajú štyri páry šikmo uložených vinutých pružín.

 

JAZDÍ V TIETO DNI:

 23.07.2022  13.08.2022  27.08.2022   

 

T 478.3109 (753 109-8)

"Okuliarnik"

(Expres 34 Tunelov)

Po veľmi úspešnom rade lokomotív T 478.1 (Bardotka) bol v ČKD, pod vedením hlavného konštruktéra projektu Ing. Jiřího Mizerovského, vyvinutý nový a výkonnejší typ lokomotívy T 478.3 (Okuliarnik). Duo predných okien s prísne pôsobiacim ohraničením širokými obrúčkami dnes výrazne evokuje potápačské okuliare. Nie je to náhoda, ale zámer dvoch priemyselných výtvarníkov Bohumila Míry a Milana Míška, ktoré inšpirovali motocyklové okuliare.

Rýchlobežný motor K 12 V 230 DR s výkonom 1325 kW. Vidlicový dvanásťvalec do „V“ preplňovaný dvoma turbodúchadlami, ktoré sú chladené vodou. Tieto univerzálne lokomotívy boli využívané na vozbu ťažkých rýchlikov a osobných vlakov. Vďaka mnohočlennému riadeniu (dve spojené lokomotívy) boli tieto stroje neskôr využívané k ťažkej nákladnej vozbe. Jediný stroj tohto radu na Slovensku.

 

JAZDÍ V TIETO DNI:

 09.07.2022    

M 286.018
 

 

Zmena nasadenie vozidiel je vyhradená.

Partneri projektu

Kúpou cestovných lístkov na zážitkové vlaky aktívne podporujete a pomáhate záchrane, ochrane a zveľaďovaniu prírodného, kultúrneho a historického dedičstva Banskobystrického kraja v súlade s nosnými produktovými líniami Krajskej organizácie cestovného ruchu Banskobystrický kraj Turizmus. Ďakujeme!